Pages

Wednesday, November 28, 2012

Set Sarung Bantal


InsyaAllah, tak lama lagi si kecil dalam perut akan menjenguk dunia. Seperti biasa, setiap ibu-bapa akan membuat persiapan itu ini begitu dan begini untuk menyambut anak yang bakal dilahirkan nanti. Aku dah buat checklist untuk baby baru ni. Hampir semuanya dah di”tick”. Mungkin banyak yang dah ada sebab yang ni anak kedua, jadi penjimatan adalah sangat ketara sebab banyak yang guna “kakak” punya…hehehe… Hanya beberapa benda untuk aku belum ada lagi. Lagipun dulu anak pertama, semua benda nak beli. Tapi yang ni, beli yang memang perlu sahaja. Sikit-sikit atau mana-mana yang tercicir tu, akan ditopap along the way…

Ok, kembali kepada tajuk. Aku baru selesai menjahit set sarung bantal berserta bantal-bantalnya pun aku buat jugak. Fuh! Terasa cam best sebab dapat buat sendiri. Puas hati. Cuma aku yang excited ni tak sempat berfikir nak mencantik-cantikkan sarung tu dengan lebih kreatif. Nanti beli kain lagi pastu buat lebih cantik. Sarung bantal kena ada sekurang-kurangnya dua set sebab kalau-kalau baby termuntah ke, boleh ganti dengan yang lain. Masa Mawar dulu beli satu, dapat hadiah satu, memang ngam-ngam la. Tak payah banyak-banyak sangat. Sekarang ni pun bantal dia tergolek-golek je sebab bantal dah kecik. Eh! Bukan bantal yang kecik, tapi dia yang dah besar, huhuhu…
Ini bantal yang belum bersarung...pun buat sendiri jugak,huhuhu...

 Set sarung bantal pertama. Teddy kotak-kotak.

 Set sarung bantal kedua. Biru bunga-bunga.

Projek lain yang menanti untuk aku jahit adalah nursing cover, cadar tilam baby & barut. Barut tu aku nak buat yang jenis zap-on je. Tapi kat mana nak cari si zap-on tu? Hasben dah pergi beberapa kedai jahit tolong carikan benda tu tapi semua jenis yang besar dan keras. Zap-on tu macam pelekat kat beg tu. Dulu aku panggil dia “set-set”. Panggil berdasarkan bunyi yang dia keluarkan masa bukak dan tutup, hahahaha!…. Mana nak cari yang lembut-lembut dan nipis sikit ye?? Mungkin aku kena pergi Semua House atau Medan Mara nak cari benda tu kot. Ok la, nanti dah jumpa dan dah siap buat barut aku nak abadikan kat blog ni. Sekian.

4 comments:

  1. Umi Mira has left a new comment on your post "Set Sarung Bantal":

    eh.. orang kata, kalau mengandung tak dibenarkan menjahit... mak saya pon kalau pregnant stop menjahit

    ReplyDelete
    Replies
    1. erdelete plak komen ko umi, sib baik ada dalam emel, hehehe..

      Yg pasal orang mengandung tak dibenarkan menjahit tu aku ada dengar gak. Tapi mak aku kata takpe je setakat jahit sikit-sikit. Orang dulu-dulu pun jahit barut n sarung bantal sendiri untuk baby-baby nak lahir..
      Pastu ada gak kata kalu menjahit ni nanti susah nak bersalin sebab "tertutup laluan" akibat kita menjahit. Tapi semua tu aku tolak ketepi, aku berserah kpd-Nya semoga dipermudahkan segalanya... :)

      Delete
    2. rasanya nak bagi orang mengandung berehat je kot.. toksah pikir nak duk menjahit sgt.. hehehe... bersemangat jahit bantal. kitorang x pernah sediakan bantal. yg orang bagi semua tak guna. huhu... tido atas tilam je.

      Delete
  2. Salam ayu...
    Hehe..baru tau ko ada blog..

    Rajin ko menjahit ye...hehe.
    Da nak bersalin da kan..

    Mudahan dimudahkan ye...

    Lama tak jumpa ko kan ayu..last aku jumpa sebelum kahwin dolu..emmmmm.....
    Kiut mawar zahra...hehe

    ReplyDelete

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.