Pages

Monday, August 6, 2012

Berbuka Di Double Tree By Hilton


Rezeki tahun ni. Alhamdulillah, big bos nak belanja kami sepejabat sefamily untuk berbuka puasa di Hotel Double Tree by Hilton. Ni tahun last dia dalam perkhidmatan awam sebab lepas ni dia bersara dah. Terima kasih Dato’… Semoga Dato’ sekeluarga dimurahkan rezeki, diberi kesihatan yang baik dan diberkati Allah selalu…
Deco-deco (sikit je ambik gambar)
Ok, berbalik kepada bab berbuka tadi, aku pergi sekeluarga dengan perut kosong (ye la, puasa mesti la perut kosong. Lagipun kami simpan perut untuk sumbat dengan makanan yang best kat hotel dengan makan sahur pun ala kadar je…). Sampai kat hotel dalam pukul 6.45pm. Aku memang suka tengok hotel ni, cantik, kemas, memang klass la kau hotel! Memandangkan hotel yang macam ni punya rupa, aku terbayangkan buffet dia mesti gempak. Peh, makin bergendang perut dibuatnya, tapi sabar sebab belum pun waktu berbuka.
Kambing yang tergolek
Tempat makan di tingkat 11. Aku tak pasti apa namanya tapi survey di internet, nama dia Makan Kitchen. Meja kami di hujung-hujung, agak jauh dari makanan tapi takpelah, boleh bersenam kasi makanan turun ke perut sementara berjalan nak pilih makanan lain. Sampai-sampai je kami disambut dengan kambing yang tergolek dalam dulang. Aku dengan hasben dah sengih-sengih. Jaga kau kambin, akan kami kerjakan kau kejap lagi. Aku duduk di satu sudut dengan ofismate yang lain. Hasben dengan Cik Mawar pergi survey hidangan apa yang ada. Ada makanan India, Cina, kuih muih, sate, buah-buah dan dessert macam cendol, ABC, puding roti. Pukul 7 lebih sikit, orang dah mula ambil makanan. Cik Mawar duduk makan “popok” (keropok ikan) dengan aku dan abahnya pergi ambik makanan. Hasben aku ambik kambing sepinggan untuk kami kongsikan bersama. Member semeja aku sefamily dia pun suka kambing jadi masing-masing ambik kambing sorang sepinggan. Turn hasben aku jaga Mawar, aku pulak pergi ambik makanan. Aku ambik buah-buahan dengan kuih je dulu.

Penuh meja dengan makanan
Ok, tiba waktu berbuka, aku tak sabar nak rasa kambing. Nampak macam sedap tapi sebenarnya tidak seperti yang disangka! Disebabkan dah ambik, aku bedal je la. Habis makan kambing aku makan buah-buah, kuih-muih. Pastu stop pegi solat sekejap. Aku pergi semula kat tempat makanan untuk cuba ambik lauk ke untuk diratah tapi kebanyakan lauk dia sotong, ketam, lala  yang mana aku dah tak makan benda-benda tu, bole allergik. Udang pulak dia masak campur petai. Aku tengok petai lagi banyak dari udang, tak jadi nak ambik. Aku round pulak ke tempat nasi briyani. Rasa nak ambik tapi tiba-tiba rasa tak lalu. Chef kat dalam tu India semua. Ada murtabak, capati, roti nan, tapi semua aku takde rasa nak ambik. Aku patah balik ke tempat lauk pauk then ternampak bubur lambuk sayur. Ok la, ambik bubur lambuk je la. Hasben aku pergi ambik kambing sekali lagi tapi kali ni dia cuba nak mensedapkan dengan letak kuah-kuah sos yang ada tapi tetap begitu juga rasa dia. Last sekali hasben ambik aiskrim untuk Mawar dan untuk dia ABC dengan puding roti.
Seronok cik kak dapat aiskrim besau!
Sebenarnya agak mengecewakan dengan makanan kat situ. Bayaran agak mahal (walaupun bukan aku yang bayar), maybe sebab tempat dia klass kot. Tapi kalau untuk taste, tak rekemen langsung untuk orang pergi sana. Walau apa pun, terima kasih pada yang membelanja! Disebabkan rasa tidak puas makan di sini, kami buat keputusan untuk makan buffet di hotel yang sejak kawin, tiap-tiap tahun berbuka kat situ, iaitu De Palma Ampang. Lagipun ada makcik keje situ, bole dapat harga staf, yahoo!!...

No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.