Pages

Friday, August 10, 2012

Baju Pertama Jahitanku

Alhamdulillah, akhirnya tercapai cita-cita (sejak kecik) @ azam (2009-2012) aku nak belajar menjahit. Tiap-tiap tahun aku google mencari tempat untuk belajar. Setelah bertahun akhirnya aku memuktamadkan untuk belajar di Mariati Design. Aku pilih kelas jahitan baju kurung tradisional dengan MD ni sebab dia buat kelas secara intensif dan tak ambik banyak masa aku. Cuma belajar dua hari dari pukul 10pg sampai 5ptg untuk sepasang@sejenis baju. Yuran dia pun kalau convert pada yang belajar tiap-tiap minggu, 2-3 jam seminggu, sama jugak kira-kiranya malah lebih murah. Tang komitmen nak kena pergi setiap minggu yang kadang-kadang ambik masa 2-3 bulan tu yang buat aku malas sangat nak pergi awal-awal dulu. Bila terjumpa MD ni, baru bersemangat, lagipun dekat jugak nak pergi belajar kat Puncak Jalil.

 Aku belajar 12-13 Mei 2012 yang lepas. Baru sekarang nak cerita sebab weken ni aku akan dapat mesin jahit pertamaku! Hasil belian secara "kutu". Mesin ni pun beli dengan MD secara "kutu". Kalau nak tau lebih lanjut boleh tengok kat blog kakak tu. Ok, ni baju pertama jahitanku. Kain jenis english cotton sebab baru belajar kena pakai kain-kain jenis senang bentuk atau “ngikut kata”. Kalau kain licin susah dan lambat sikit. Dengan cemerlangnya aku berjaya buat baju pada hari pertama siap sempat sembat dengan jahit butang kat leher sebab sementara menunggu member lain menjahit (ada jugak yang bawak kain licin lembut gebu...). Hari kedua buat kain dalam masa sejam lebih la. Tengahari dah balik sebab dah siap semua. Dah dapat sijil, aku pun balik dengan hati berbunga-bunga seperti bunga di baju jahitanku! Alhamdulillah....



No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.