Pages

Tuesday, May 8, 2012

Certot : Semak!


Engkau. Ye engkau! Engkau tahu tak bahawa aku ini bukan seperti engkau? Engkau tahu tak bahawa hidup aku bukannya 100% malah 50% pun tidak untuk dicurahkan dengan menjadi hamba kerja?Agenda hidup aku bukan setakat hanya di pejabat.  Aku datang ke tempat kerja hanyalah menunaikan tanggungjawab aku untuk mencari rezeki. Jika ada hal berebut karpet, penyapu dan kertas di seputarku selagi tidak menjejaskan periuk nasi aku, ada aku kesah? Asalkan tidak mengganggu hidup aku, asalkan tidak menjejaskan rezeki aku, tidak kuasa aku nak kesah!

Maaf andai engkau tersinggung. Aku sudah semak dengan ngomelan-ngomelan engkau yang tidak berkesudahan. Apa yang engkau dapat dengan mengomel itu ini pasal dia? Lagi kerap engkau bercerita pasal dia, lagi kerap jugalah dia akan “menari-nari” di depan mata engkau. Engkau tahu tak? Tau tak? Semakin banyak engkau sebut nama dia, semakin banyak engkau bercerita pasal dia, semakin banyak pahala dia dapat? Semakin banyak dosa engkau dapat? Dan semakin semak aku yang mendengarnya. Mula-mula dulu, aku pun meluat dengan mereka-mereka, tetapi apa guna aku rosakkan hati aku dengan merasa jaki kepada mereka? Apa yang aku dapat? Semak! Maka, tidak bolehkah engkau berlapang dada? Tidak bolehkah engkau lantakkan sahaja dia-dia itu? Jika dia-dia itu mengganggu periuk nasi engkau, mengganggu engkau membuat kerja, cakaplah terus terang dengan dia. Jangan cakap dengan aku lagi. Semak! Banyak lagi hal lain yang aku boleh fikir. Banyak lagi hal lain yang boleh dibicarakan untuk menambah pahala.

Moga engkau mengerti.

No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.