Pages

Sunday, October 28, 2012

Blaus Gedobos

Hahaha... Aku kan baru berjinak-jinak di bidang jahitan. Aku pergi kelas untuk jahit baju kurung tradisional je, tapi aku sibuk cuba buat blaus bagai... Aku rasa dengan adanya mesin jahit, macam-macam baju "fesyen ala aku" boleh dibuat. Yela, kalau pergi kedai nak beli baju, tang ade je tak kena. Corak dah cantik tapi ketat mentat. Ada yang dah longgar tapi corak pulak macam opah-opah. Sekarang pulak orang sibuk dengan baju dari kain lycra, jersi, cotton lembut tu dan sebagainya tapi nak cari saiz susah sebab kene bli saiz lebih besar sikit sebab baju dari kain tu jenis ikut bentuk badan. Hmmm...leceh kan...tu sebab aku asyik pakai baju yang sama je, bukan taknak beli bali baju baru (alasan! hahahaha)...

Makanya, sekarang aku dah bole buat sendiri blaus aku. Sehelai blaus kain lycra bersaiz S (cutting besar, biasanya aku pakai M tapi sekarang dah XL terus...) telah aku jadikan 'korban' untuk dijadikan ukuran. Disebabkan aku budak baru belajar, maka aku tetas bahagian lengan sebab nak ambil bentuk lengan. Disebabkan saiz S maka aku besarkan setiap tempat dalam 2 inci. Lepas gunting kemudian cantum mencantum. Bila dah siap buat leher dan mencantum aku pun try la kan. Sekali hambik kau, gedobos betol!...hahahaha...kain jenis lycra. Tapi takpela, disebabkan sekarang aku pun tengah pregnen, pakai je la, selesa betul. Pasni ada lagi 2-3 helai kain nak ku jadikan blaus. Tak tau la samada sempat atau tak sebab minggu depan dah sibuk nak pindah rumah dan bersalin dah, huhuhu...

No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.