Pages

Monday, December 9, 2013

Sarapan

Pagi ni aku bersarapan bubur KFC kombo. Ada hashbrown. Air Kopi. Harga RM7.20. Aku tapau dan makan sambil ngadap komputer, sambil nak menyusun kerja apa aku nak kerjakan dulu hari ni. Terlalu banyak rasanya. Takpe, satu persatu ya ayu...
 
Ok, berbalik kepada menu sarapan aku tadi, sambil menghirup kopi panas dan mengecap bubur panas-panas suam, aku terimbau kenangan aku masa kecik-kecik dulu. Tahun 90-an. Lebih tepat lagi, semasa sekolah menengah.
Dulu sebelum pergi sekolah mana ada sarapan. Sarung baju, capai beg, pakai kasut, salam mak, ayah, terus tunggu bas sekolah. Duit harian singgit. Ya RM1.00. Tambang bas pergi dan balik RM0.60. Kalau nak jimat atau ada apa yang dihajat, balik sekolah aku jalan kaki. Ada la dalam 4-5 kilometer dari rumah. Sepanjang jalan berdoa kalau ada orang kampung aku yang bawak kereta boleh tumpangkan. Duit belanja tinggal RM0.40 untuk “makan tengahari” kat sekolah. Masa tu murah je lagi. Air segelas RM0.10 dan nasik lemak @ bihun @ mee goreng RM0.30. So, cukup-cukup lah duit bekalan yang mak/ayah bagi untuk sehari.
Bila masa nak berjimat? Bila nak mengumpul duit? Kalau tengok memang takde lebih pun. Jadi, kalau nak jimat, aku balik sekolah jalan kaki. Nak bawa basikal aku tak larat nak kayuh naik bukit. Lagipun, takde basikal yang “senonoh”. Pernah juga cuba bawak basikal, sekerat jalan rantai tercabut. Nak naik bukit rantai tercabut. Sampai sekolah tangan hitam legam dok betulkan rantai sepanjang jalan. Pernah juga cuba bawak basikal tua. Tau kan basikal tua yang tayar besar tu?? Agak segan juga, jadi keluar seawal pagi. Tapi tu pun seminggu je bertahan, rantai terputus pulak! Last-last naik gak bas, auntie bas senyum je sebab kadang-kadang bas berselisih jugak dengan aku yang tengah dok terkial-kial betulkan rantai basikal kat tepi jalan. Tapi tu dulu...masa aku tingkatan 1-3. Sebelum aku masuk sekolah asrama.
Setiap hari Jumaat, kantin sekolah akan buat makanan “special”. Contohnya, nasik ayam, nasik putih lauk ayam masak merah. Akan diselangselikan setiap minggu. Sepinggan RM1.00 kemudian perlahan-lahan naik seposen demi seposen dan last masa tingkatan 3 dah naik jadi RM1.50. kadang-kadang teringin jugak nak makan nasik ayam, ayam masak merah. Jadi, seminggu lah aku balik sekolah jalan kaki. Ada sorang kawan aku ni, setiap minggu dia pasti akan makan makanan “special” tu. Memang kecur je tengok. Dia tak pernah pelawa pun nak rasa. Apatah lagi nak belanja. Dia selalu nak “claim” dia orang susah. Mak dia bagi duit belanja sehari seringgit juga, tapi dia pergi sekolah ayah dia hantar naik kereta. Setiap hari dia bawak bekal ke sekolah. Aku pun tak faham tang mana yang susah. Biarlah dia.
Aku bukan taknak bawak bekal ke sekolah. Tapi takde apa yang boleh nak aku buat bekalan. Pernah cuba nak bawak nasik lauk ikan (tu je la lauk istimewa rumah aku, almaklumlah, anak nelayan). Tapi bila bangun pagi tengok-tengok nasik dah habis, ikan dah kena makan “kucing”. Almaklumlah, rumah aku ramai dan mereka semua lelaki!
 
Aku tengok balik bubur yang aku makan, dah tinggal suku. Alhamdulillah, dah makin kenyang. Syukur sekarang aku mampu nak jamah apa yang aku makan pagi ni. Tapi tu tak bermakna aku tak perlu berjimat. Bila teringat balik masa kecik-kecik, masa mak susah-susah, adik-adik sekolah, insaf sungguh rasa. Ok, esok back to basic, makan nasik lemak bungkus daun pisang RM1.20 yang jual kat area rumah. Noktah.

No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.