Pages

Tuesday, December 17, 2013

Hari Keluarga Bob

14.12.2013
Aku sekeluarga ikut mertua ke kampung Bob, Air Kuning, Kampar, Perak. Ni kali pertama aku balik kampung Bob. Ada hari keluarga. Oh ya, Pak Mertua aku panggil Bob. Pelik kan?? Macam kawan-kawan. Tapi dah itu yang anak-anak dia panggil, takkan aku nak panggil abah @ ayah ke kan... =) Adik beradik Bob ramai, 12 orang semuanya dan Bob anak kedua terakhir. Tapi dia dijaga oleh keluarga bapa saudara dia. Jadi Bob dengan adik beradik dia masa kecik-kecik kenal konon-konon sepupu, tapi sebenarnya diorang adik beradik. Dah besar habis sekolah baru Bob tau. Macam dalam drama-drama yang biasa kita tengok kat tv tu la kan...huhuhu...

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar. Kami pergi balik hari je KL-Air Kuning – 3 jam. Masa sampai tu dalam pukul 12 tengahari. Orang kampung tengah baca tahlil untuk arwah-arwah yang telah pergi (adik beradik Bob yang masih tinggal ada dalam 8 orang kot). Lepas kenduri tu, orang kampung dah balik jadi tinggal la sedara mara. Petang tu dalam pukul 2.30, ada la acara sukaneka untuk memeriahkan majlis sambil mengeratkan silaturrahim. Mawar masuk pertandingan mewarna. Lupa nak ambik hasil warnaan dia. Memang tak harap menang pun sebab memang tau Mawar belum kenal warna betul-betul dan teknik mewarna dia pun berterabur, huhuhu... Tapi alhamdulillah, boleh jugakla dia mewarna 3 ekor chipmunk tu. Sambil mewarna, sambil minum susu, pastu request nak dengar lagu “bertingkek-tingkek” dengan Mak Su dia. Mentang-mentang Mak Su dok layan, huhuhu...

Aku tak masuk pun acara apa-apa. Tukang tengok and tergelak je sambil layan adik makan, makan dan makan... oh Abdurredza! Rambutan pun dia nak... apa je yang orang kunyah dia nak jugak, huhuhu... Majlis habis dalam pukul 6 petang. Acara last tu cabutan bertuah. Alhamdulillah, dapat jugak aku hadiah, huhuhu... En. Amir dapat hadiah sebab menang acara teka-ria. Jadi, semua orang ada hadiah. Mawar dapat pensil warna yang dia guna untuk mewarna. Adik Redza je takde hadiah rasmi tapi dapat makan mcam-macam kira hadiah jugak la untuk adik, huhuhu...

Best acara macam ni. Boleh diamalkan setiap tahun dan pada setiap keluarga. Dalam kepala aku dah mula rancang-rancang untuk buat hari keluarga bagi adik beradik aku. Kami ramai. Duduk jauh-jauh. Sesekali jumpa mesti meletop! InsyaAllah... =)

1 comment:

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.