Pages

Saturday, March 24, 2012

Moist Chocolate Cake

Sejak sekian lama aku dah tak membuat kek. Sejak Abang Ngah dah ada mixer, tiap-tiap kali raya dia yang akan bawak kek ataupun buat kat kampung je kek raya. Rasanya dah nak dekat 7-8 tahun dah kot aku tak membuat kek. Fuh! Lamanya... So, semenjak ada oven ni, aku pon merajinkan diri untuk mencuba. Selama ni terliur je tengok orang buat. Eksperimen pertama aku adalah membuat m*c*r*n sebenarnya. Disebabkan tak jadi, maka aku pun membatalkan niat nak buat entry pasal dia...(tak agak2, mula2 je dah buat benda susah! tapi rasa dah ada, rupa bentuk je fail. Dah jadi nanti aku akan buat entry untuk itu, hehehe...).

Ni rupa kek coklat moist yang aku buat.


Resepinya aku ceduk sana sini di samping ingat-ingat lupa resepi sendiri. Lepas ni nak kene ada buku khas untuk letak resepi la. So, pada yang nak mencuba, boleh la cuba resepi ni, sumber dari My Resipi best!

Bahan-bahan ( 21 x 21 cm )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 2 cawan gula halus
  • 4 biji telur gred A
  • 250 gm buttercup
  • 2 sudu kecil esen vanilla
  • *1 cawan serbuk koko
  • *1/2 cawan gula halus
  • *1 cawan air panas
  • *1/2 cawan susu cair

Cara-cara

  1. Masukan bahan yang bertanda * serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan *susu cair kacau rata dan ketepikan.
  2. Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji,vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata,
  3. Masukan dalam loyang 9 x 9 dan bakar selama 1 jam pada suhu 180 darjah api atas bawah.
  4. Sejukan kek dan dibahagi 3 atau biarkan begitu saja.
  5. Untuk moistnya satukan 100 gm coklat masak, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas dan cairkan secara double boiler hingga pekat dan curahkan diatas kek dan hiaskan ikut suka.Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.