Pages

Monday, October 10, 2011

Certot : Ada Engkau Peduli???

Engkau, ye, engkau yang sedang membaca certot ini dan engkau yang sedang menaip cerita ini.
Satu hari, engkau sedang memandu di jalan yang sesak. Engkau bawak tersenggut-senggut di tengah-tengah jalan yang ada 4 lorong. Kiri kanan kereta. Engkau asyik mendengar radio. Entah apa yang DJ tu memekakkan, engkau tak peduli. yang engkau tahu, engkau kena cepat sampai ofis. Kena sampai sebelum pukul lapan. Jam menunjukkan pukul 7.25 pagi. Engkau ada 35 minit lagi untuk meredah jalan sejauh 4km lebih kurang.

Eh! Laju la pulak lorong kanan ni. Engkau merasa tidak senang melihat orang yang lebih lewat keluar rumah dari engkau boleh berada di depan. Engkau rasa mahu tukar lorong. Engkau tengok dari cermin sisi, kereta bertali arus. Engkau bagi isyarat untuk masuk lorong kanan. Satu, dua, tiga kereta bontot-membontoti. Tak bagi peluang engkau menyelit. Engkau tetap tidak berputus asa untuk masuk ke lorong kanan. Selepas 7-8 bijik kereta, akhirnya engkau merasakan ada peluang dan engkau pon masuk. Tetapi....

Kereta proton saga merah itu melajukan keretanya. Dia rasa lorong itu mak bapak tok nenek dia yang punya. Orang lain tak boleh potong kereta dia. Dia lajukan kereta dan brek betol-betol di belakang bonet kereta engkau. Dia hon kuat-kuat, panjang-panjang. Engkau? Engkau buat selamba, terus masuk. Dalam hati engkau menyumpah. "Kan aku dah bagi signal? Bebal". Engkau teruskan perjalanan pada kelajuan 0-5km/jam. Si merah tak puas hati. Engkau tengok pada cermin sisi. Engkau nampak dia tunjuk-tunjuk simbol *%#@**. Nak dekat 2km dah dia tunjuk-tunjuk simbol tangan dan mulut macam cakap sesuatu.

Engkau tengok jam. Dah pukul 7.45. Ada lagi 2km untuk sampai ke ofis. Kalau ikut, rasa nak berhenti dan ambik gambar si merah. Mungkin dia ada penyakit latah marah. Tapi engkau fikir, mungkin engkau pon akan dicop gila kerana melayan si merah itu. Sampai satu simpang, si merah terus jalan ke depan dan engkau ke kiri (untuk ke ofis engkau perlu belok ke kiri). Semasa merah melintas sebelah kereta engkau, engkau hon kuat-kuat sambil gelak-gelak puas sebab engkau sengaja melambat-lambatkan kereta jadi ramai yang masuk ke kanan di depan engkau. Lagi la si merah marah tengok lagak kau memandu perlahan dan biarkan banyak kereta masuk kat depan. Tapi, ada engkau peduli???

1 comment:

  1. citer yang best!! i like... tapi sejak eksiden ku jadi takot di jalan... :P

    ReplyDelete

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.