Pages

Thursday, August 9, 2012

Persiapan Raya 2012


Bonus! Bonus! Alhamdulillah, ade gak suntikan dana untuk raya ni. Lega sikit nak berbelanja itu ini nanti. Bila cakap pasal bonus ni, boleh tak kalau aku nak rasa tak puas hati dengan statement sape ntah kat paper. Dia pekerja swasta. Katanya kerajaan jangan bagi bonus sebab nanti harga barang naik. Eh! Hello, kerajaan bagi bonus setengah bulan gaji je tau… berapa sangatlah nak dibandingkan dengan bonus yang swasta dapat? Paling kurang sebulan gaji. Jangan iri dengan rezeki orang, doakan Allah bagi lebih rezeki lagi kat diri sendiri lagi bagus…

Berbalik kepada persiapan raya, tahun ni baju raya adalah untuk 3 orang. Baju Cik Mawar dah beli, ada la 3-4pasang gaun kembang-kembang. Ingat nak topap lagi beberapa helai playwear memandangkan cik kak dah makin besar pastu banyak baju dah comot, huhuhu… Untuk aku, macam tahun-tahun lepas adalah baju kurung. Baju dah siap awal-awal sebelum puasa lagi. Sebenarnya baju kurung tu baju kerja, tapi memandangkan nak raya, aku tak pakai lagi sebab nak pakai masa raya, jimat dah, hahaha… Biasanya orang lain kalau baju raya memang lain dari biasa, ye la, dengan manik sarat, sulam mulam, lace kilat-kilat, dan macam-macam rupa bentuk, tapi aku selesa dengan baju kurung. Tudung je belum cari lagi. Konon nak pakai tudung chiffon, chewah, kemain! Tapi, sume tudung jenis tu kontot-kontot. Saiz S, M, hampeh... Untuk abah pulak? Kesian… Baju melayu dia tak hantar jahit sebab aku dah boikot tailor yang aku dah tempah baju dengan dia sejak kecik, huhuhu… Kain tu nanti bila aku dah pandai jahit baju melayu la aku buat…sabar ye abah… So, baju untuk abah je belum ada lagi dan rancang nak pergi beli weken ni atau minggu depan.

Persiapan raya gitu-gitu je sebab rumah aku biasanya takde orang pun datang beraya kecuali sorang dua kawan abah. Kami dah gotong royong bersihkan rumah sebelum puasa sebab tahun ni aku mengandung, jadi mungkin puasa nanti letih. Jadi abah dah ajak kemas rumah awal-awal. Memandangkan duduk rumah flat yang sekangkang kera, makanya sikit je la ruang yang nak dikemas, bagus, jimat tenaga (tu sebab aku tak duduk rumah yang luas-luas, nanti penat mengemas…hahahaha…alasan je, cuba kalau ada banglo, berebut nak duduk!). Langsir ke, perabot ke takde tukar-tukar. Cuma kalau mesin jahit aku dapat awal boleh la aku jahit kain langsir yang dah 3tahun terperap. Tapi semua tu adalah kalau...hehehe...

Kuih raya pun tunjuk-tunjuk siap kecuali sejenis iaitu popiah kacang hijau. Aku suka sangat kuih tu sampai terasa nak buat sendiri. Sebelum puasa ada cuba buat coklat chip, tapi hangit! Penat dah ejas suhu, tetap hangit pahit, huhuhu... Tahun ni beraya di Melaka. Beraya di Melaka bermakna beraya di rumah sendiri je. Paling kurang pun pergi rumah paklong dengan rumah abg ude. Tak ramai sedara maka aku akan melawat Mahkota Parade, Tesco, Jusco dan yang sewaktu dengannya, jangan pergi zoo sudah! huhuhu...

No comments:

Post a Comment

Ada nak tulis apa-apa? Tinggalkan 'tulisan' anda di sini.